Draudzei pienāca vēstule no tiesas, kas
informēja par kādas mūsu draudzē reģistrētas laulības šķiršanu. Mums visiem
tuva ģimene nolēma šķirties un to arī izdarīja. Draudze par to tika informēta
un aicināta būt kā sabiedrība, kurā cilvēki šādās dzīves situācijās tiek
pieņemti. Tomēr kāds brālis nolēma piezvanīt šķirtajai ģimenei. Pēc šīs sarunas
ilgāku laiku nebija iespējams ar šķirto sievieti sazināties (viņa nevēlējās
runāt) līdz brīdim, kad saņēmām viņas iesniegumu ar lūgumu svītrot viņu no draudzes
saraksta. Iespējams, ka brāļa iejaukšanās nebija izšķirošais iemesls, tomēr tas situāciju krietni saasināja.
Draudzes padome šo gadījumu uztvēra ar lielu
nožēlu. Tāpēc nolēmām draudzē Bībeles pārrunu laikā kopīgi spriest par tēmu:
“Attiecības draudzes locekļu starpā” ar apakštēmu “Vai mēs esam savu brāļu/māsu
sargi?” Citiem vārdiem, vai mums ir jāpievērš uzmanība draudzes locekļu
dzīvesveidam? Vai mums ir jāiejaucas mūsu pašu brāļu un māsu personīgās dzīves
jautājumos?
Pirms pārrunām tika veikta draudzes aptauja,
lai apkopotu draudzes locekļu nostāju šajā jautājumā. Aptaujā piedalījās 22
draudzes locekļi, kas ir apmēram trešā daļa no regulārajiem draudzes
dievkalpojumu apmeklētājiem. Tātad rezultāti precīzi neatspoguļo visas draudzes
nostāju, bet zināmas tendences ir novērojamas. Daļa no atbildēm tiks parādītas
šajā rakstā.
Vispirms, lielākajai daļai no draudzes ir svarīgi,
lai draudzē ikviens varētu justies pieņemts neatkarīgi no sava dzīvesveida. Bet
viedokļi ir krietni atšķirīgāki jautājumā, vai draudzei ir jārūpējas, lai
draudzes locekļu starpā netiktu pieļauts nebībelisks dzīvesveids. Daļai tas ir
ļoti būtiski, citiem ne tik būtiski vai pat pilnīgi mazsvarīgi.
Skala: 1 - nesvarīgi; 5 - ļoti svarīgi |
Skala: 1 - nesvarīgi; 5 - ļoti svarīgi |
Ko darīt, ja draudzē kāda cilvēka dzīvesveids
nesaskan ar Bībeles principiem? Lielākā daļa jelgavnieku uzskata, ka draudzei
ir jāparāda gatavība palīdzēt, bet jāļauj cilvēkam pašam lemt par problēmas
risināšanu. Neviens no aptaujātajiem neatzīmēja, ka draudzei noteikti būtu
jāpievērš uzmanība brāļu vai māsu nepareizajam dzīvesveidam un šis jautājums
jārisina.
Neviens arī nebija gatavs nepārprotami
pateikt, ka šādi cilvēki būtu jāslēdz no draudzes, ja nu vienīgi pie
nosacījuma, ka cilvēks atsakās mainīties. Lielākā daļa uzskata, ka drīzāk
nevajag slēgt no draudzes, ja cilvēks pats nav mierā ar savu dzīvesveidu, kaut
arī laboties neizdodas. Daļa domā, ka no draudzes slēgt nevajag nekad. Citi
pieļauj izslēgšanu īpašos gadījumos, kā, piemēram, pēc paša vēlēšanās vai īpaši
negatīva mikroklimata, vai draudzes reputācijas bojāšanas.
Lai labāk apjaustu, ko katrs saprot ar
“nebībelisku” dzīvesveidu, bija iespēja novērtēt dažādus uzvedības modeļus un tiem
atbilstošu draudzes rīcību. Interesanti, ka no piedāvātā saraksta ir tikai trīs
gadījumi, kad kāds vai kādi balsotu par cilvēka izslēgšanu no draudzes. Tie ir 1) laulības
šķiršana un jaunu attiecību veidošana, 2) vardarbība ģimenē un 3) strādāšana
sabatā. Pārsvarā tomēr draudze sliecas šos jautājumus risināt, neuzbāzīgi
piedāvājot atbalstu, vai arī ar aicināšanu mainīties, piedāvājot palīdzību.
Liela daļa bija drosmīgi piedāvāt palīdzību
nodokļu nemaksātājiem. Bet visi bija diezgan vienprātīgi, ka nevajag pievērst
uzmanību uzkrītošam cilvēka ārējam izskatam dievkalpojumos. Protams, praktiski
tas nav viegli izdarāms.
Interesanti mūsu draudzes nostāju salīdzināt
ar vispasaules draudzes rokasgrāmatas prasībām. Nākamajā attēlā ir parādīts, ka
lielākajā daļā piedāvāto uzvedības modeļu, draudzes rokasgrāmata paredz
disciplinēšanu, kas nozīmē vai nu publisku rājienu (tas sevī ietver
atstādināšanu no visiem amatiem, dodot pārbaudes laiku līdz vienam gadam) vai
arī izslēgšanu no draudzes.
Mūsu draudze ir daudz pielaidīgāka,
pieņemošāka par draudzes rokasgrāmatu. Kur draudze labprātāk neuzbāzīgi
piedāvātu atbalstu vai sāpīgākos jautājumos aicinātu mainīties, tur
rokasgrāmata stingri pieprasītu izmaiņas vai arī slēgtu no draudzes. Kurš
kļūdās? Vai mēs esam pārāk pielaidīgi pret grēku, vai arī rokasgrāmata ir
novecojusi un neatbilst mūsdienu situācijai? Zinu tikai to, ja mēs stingri
pieturēsimies pie rokasgrāmatas, tad no draudzes būtu jāizslēdz vai vismaz
jāatstādina no amatiem lielākā daļa draudzes vai pat visa draudze. Kādi nevar
piekrist atsevišķiem adventistu mācību punktiem, citiem ir problēmas ar darbu
sabatā, citi ir piedzīvojuši šķiršanos un atkārtotas laulības, kāds varbūt
cīnās ar alkohola atkarību, cits atkarīgs no pornogrāfijas, citi piekrituši
saņemt aplokšņu algu, tādejādi nemaksā nodokļus, vēl citi izvēlas pirkt preces
bez pievienotās vērtības nodokļa.
Arī Bībele šajā jautājumā nav strikta. No
vienas puses, kristietības stūrakmens ir pieņemšana. Jēzus Kristus biedrošanās
ar tā laika lielākajiem grēciniekiem – tautas nodevējiem, muitniekiem un
vieglas uzvedības sievietēm- skaidri parāda, ka dzīvesveids nav šķērslis, lai
nāktu pie Dieva. Ja mēs varam pie Kristus nākt tādi, kādi esam, tad jārēķinās,
ka arī pārmaiņas katram notiks atšķirīgā laika posmā. Vieni mainīsies uzreiz,
vismaz lielajos grēkos. Citi centīsies, bet kritīs atkal un atkal, parādot ļoti
lēnu vai pat nemanāmu izaugsmi.
Par labu iecietībai un nedisciplinēšanai runā
arī Kristus līdzības par nezālēm tīrumā un sapuvušām zivīm tīklā. Uz saimnieka
kalpu vēlmi izravēt nezāles saimnieks atbildēja, lai tās aug līdz pļaujas
laikam. Citādāk, raujot nezāles, var izraut arī vērtīgos kviešus. Šo šķirošanu
nevar uzticēt cilvēkiem, bet jāatstāj Dieva tiesai.
No otras puses, Bībelē ir skaidri norādījumi
par ļaunuma “izmešanu” no draudzes vidus. Pēteris skaidri norāja Hananjas un Safīras
divkosīgo rīcību, kam sekoja nepārprotamais Dieva sods (Apustuļu darbi 5:1-11).
Pāvils raksta:
Es jums rakstīju nesaieties ar tādu, kas gan saucas brālis, bet ir netikls vai alkatīgs, tāds, kas kalpo elkiem, kas runā rupjības, ir dzērājs vai laupītājs, – ar tādu pat neēdiet kopā. Kādēļ gan lai es tiesātu tos, kas ārā? Vai jums nav jātiesā tie, kas iekšā? Tos, kas ārā, tiesās Dievs. Izmetiet ļauno no pašu vidus! (1. Korintiešiem 5: 11-13)
Arī pats Kristus sniedz norādes, kādos
gadījumos tas, kurš grēko, ir uzskatāms par draudzei nepiederošu (Mateja 18. nodaļa).
Draudzes rokasgrāmatā tas attiecināts uz jebkādu grēkošanu, lai gan manā
izpratnē tās ir norādes situācijai, kad kāds grēko pret otru cilvēku. Viņš min
arī līdzību, ka “ja tava roka vai kāja tevi apgrēcina, nocērt to un aizmet
projām!” (Mateja 18:8), ko varētu attiecināt arī uz draudzi, kas ir Kristus
ķermenis un draudzes locekļi ir ķermeņa locekļi.
Iespējams, ka kāds no jums zina, kā šo
šķietamo pretrunu var izskaidrot, bet man atbildes nav. Viens ir skaidrs, ka
mums kā draudzei ir reizē jābūt pieņemošai un tai pašā laikā stingri jāiestājas
pret ļaunumu. Problēma ir tā, ka īstais ļaunums ir pašos cilvēkos, kuriem ir
nepieciešama pieņemšana (Jēkaba 1:14,15).
Iespējams, ka atbilde ir tajā, ka draudze ir
kā Dieva valstības atspulgs. Draudzei vajadzētu būt paradīzei – apsolītajai
zemei šajā pasaulē. Dieva valstībā ir aicināti visi, neatkarīgi no darbiem.
Dievs vēlas visus un pieņem visus. Bet tikpat noteikti Dieva valstībā nebūs
ļaunums, vardarbība, krāpšana, nevienlīdzība u.c. grēki.
Tādēļ mums kā draudzēm vajadzētu skaidri parādīt
sabiedrībai, kāda būs Dieva valstība, kad tā nāks uz šo zemi. Manā skatījumā,
draudzes vēstījumam jābūt tādam, kā attēlots nākamajā ilustrācijā.
Tomēr, realitātē šis vēstījums var gadīties pavisam
citādāks.
Apjomīgi pētījumi[1] parāda,
ka cilvēkam ir ļoti veselīgi piederēt kādai cilvēku grupai, kopienai vai
draudzei. Cilvēki, kuri pieder kādai kopienai, kurā ir labas un kvalitatīvas
attiecības, dzīvo veselīgāk, ilgāk un laimīgāk. Interesanti, ka labas
attiecības nenozīmē, ka tās ir ļoti gludas, bez ķīviņiem. Svarīgākais, lai
šajās attiecībās cilvēks apzinātos, ka grūtā brīdī varēs uz citiem paļauties.
Šī drošība lielā mērā nosaka attiecību kvalitāti un līdz ar to veselīgāku un
laimīgāku dzīvi.
Uz ko var paļauties cilvēki mūsu draudzēs? Kas
ir tas, par ko var būt drošs ikviens, kas pieder mūsu draudzēm? Ko mums kā
draudzei vajadzētu garantēt ikvienam, kas ir daļa no mums?
Jelgavā izskanēja divas atbildes kā vēlamās
garantijas. 1) Cilvēks var uzticēt savas problēmas, zinot, ka tas netiks vēlāk
izmantots pret viņu vai viņa aprunāšanai. 2) Draudze vienmēr turēsies pie
Bībeles.
Varbūt ir vēl kāds priekšlikums?
Izslēgt no draudzes vai nē?
Reviewed by Ulvis Skadiņš
on
otrdiena, maijs 21, 2019
Rating:
Ja stingri turētos pie kārtības mēs varētu palikt arī bez Latvijas adventistu galvenās padomes.
AtbildētDzēstDraudzei vajadzīgs spēcīgs (protams garīgs) attiecību psihologs ar pieredzi.
AtbildētDzēst